Thema-avonden van kerken met vaart Thema-avonden van kerken met vaart

In het seizoen 2024-2025 van het kerkelijk jaar zullen een aantal activiteiten worden georganiseerd. Hieronder vindt u informatie over de onderwerpen, data en locaties. Actuele informatie is te vinden op de website van Kerken met Vaart en in de zondagsbrieven van de aangesloten kerken.

Bijbel-gespreksgroep: ‘Lees maar, er staat niet wat er staat!’
Binnen het samenwerkingsverband ‘Kerken met Vaart’ zal het komende seizoen een gespreksgroep starten over de Bijbel. Hoe kunnen we de mooie, verrassende en soms lastige eeuwenoude teksten in de Bijbel lezen? We gaan op zoek naar de diep menselijke en religieuze thema’s in een aantal Bijbelverhalen en delen met elkaar wat deze teksten met ons doen, en voor ons betekenen. Om de teksten goed te kunnen verstaan, zal er een korte inleiding worden gegeven en worden teksten verder uitgediept.
Als achtergrond informatie gebruiken we de boeken ‘Rebible’ van Inez van Oord, en ‘Vreemd en bizar’ van Piet Schelling. Deze boeken hoeven niet te worden aangeschaft. U krijgt de te lezen teksten toegestuurd.
De avonden zullen worden (in)geleid door ds. Gerda van Vliet en ds. Anneke van der Velde. Het grootste deel van de avond besteden we aan onderling gesprek. Wat betekenen de verhalen en de teksten in onze levens nu?

Voor wie?- Iedereen binnen èn buiten de kerk
Begeleiding:- Ds. Gerda van Vliet en ds. Anneke van der Velde
Voorbereiding:- Er worden voorbereidende teksten toegestuurd
Data:- 8 okt., 4 nov., 12 dec. 2024 en 13 jan., 10 febr., 10 maart 2025
Tijd: - 19.30 - 21.00 uur
Plaats: - Afwisselend in de gebouwen van de ‘Kerken met Vaart’
Opgave: -  Anneke van der Velde: veld5834@planet.nl, 06-52680894

De avonden vormen een reeks, maar kunnen ook afzonderlijk bijgewoond worden. Als vervoer een probleem is; neem even contact op, dan zoeken we daar een oplossing voor!

Gespreksgroep: ‘De zin van het leven’
De zin van het leven… Wie denkt daar niet over na? Vaak wordt het onderwerp even aangestipt in een goed gesprek of bij de borrel. Maar er echt over doorpraten? Dat doen we niet zo snel. In deze gespreksgroep is daar alle ruimte voor. In een vijftal bijeenkomsten bespreken we passages uit het boek van Fokke Obbema: ‘De zin van het leven’.
Fokke Obbema is journalist. Hij publiceerde in 2018 een veertigtal prikkelende gesprekken met zeer uiteenlopende gesprekspartners, waarbij de eerste vraag telkens luidde: ‘Wat is de zin van ons leven?’. Deze interviews zijn gebundeld in een boek. Zo vertellen onder andere een filosoof, een oud-ambassadeur, een cabaretier en een vastgoedondernemer wat voor hen de zin van het leven is. Dit levert een prachtig palet aan inspirerende gesprekken op, die hopelijk ook ons aanzetten om onze belangrijkste vragen en inzichten met elkaar te delen.
We gaan onder andere in op:

- Levensovertuiging en zingeving
- Ziekte en zingeving
- Verlies en zingeving
- Natuur en zingeving
- Generaties en zingeving

Voor wie? - Iedereen binnen èn buiten de kerk
Begeleiding: - Ds. Anneke van der Velde
Voorbereiding: - Er worden voorbereidende teksten toegestuurd
Data: -  29 ok., 12 nov., 17 dec. 2024, en 16 jan. en  20 febr. 2025
Tijd: - 19.30 - 21.00 uur
Plaats: - Afwisselend in de gebouwen van de ‘Kerken met Vaart’
Opgave: - Anneke van der Velde: veld5834@planet.nl, 06 52680894

De avonden vormen een reeks, maar kunnen ook afzonderlijk worden bijgewoond. Als vervoer een probleem is; neem even contact op, dan zoeken we daar een oplossing voor!

Ga mee eten!
Samen eten verbindt mensen met elkaar. Samen eten is uitdelen en delen. Het kan een inspiratiebron zijn voor goede gesprekken en de ervaring dat geloof, hoop en liefde nog steeds zeggingskracht hebben. In vrijwel alle culturen speelt samen eten een grote rol.
Plaats: Zuiderkerk in Nieuw Amsterdam
Datum: 2 april -  Aanvang: 18.30 uur

Liturgisch schilderen
In het vroege voorjaar van 2025 willen we een workshop liturgisch schilderen organiseren .
De datum en locatie zijn nog niet bekend.
Voor het materiaal, verf, doeken, kwasten etc., wordt gezorgd.
Ervaring met schilderen is niet nodig. Iedereen is van harte welkom!!!
U wordt, te zijner tijd, verder op de hoogte gebracht via de website van Kerken met Vaart , de nieuwsbrief en/of het kerkblad.
Info en opgave bij:
Geerte Klok  Email:  geertje.klok77@gmail.com  of